Transferønsker vol. 37 (Sommervinduet 24)

Læs med i gamle tråde om kampe, AaB, transfers, etc. Skriv til Debatjuntaen hvis der er tråde du mener bare MÅ foreviges.
Besvar
Mr Gold
Superliga
Superliga

Re: Transferønsker vol. 37 (Sommervinduet 24)

Indlæg af Mr Gold » 20. maj 2024, 09:54

Hovedet skrev:
19. maj 2024, 21:32
Hanga skrev:
19. maj 2024, 17:48
Hovedet skrev:
19. maj 2024, 17:21
Gnu skrev:
19. maj 2024, 10:56
Man er jo ikke gået specifikt efter udenlandske investorer. Efter den seneste og fejlslagne emission meldte de daværende ejere ud, at de ikke ville mere. Nu skulle der nye kræfter til. Det er efterhånden længe siden, så der var rigelig tid til at eventuelle nordjyske rigmænd kunne byde sig til. Men de kom aldrig, og så var bedste bud SSE22, der kunne købe magten for beskedne 15 mio. kr., der gav 20 procent af aktierne og nogle forkøbsrettigheder. AaB var med andre ord ikke nogen attraktiv investering.
Det er naturligvis korrekt; og jeg kunne også lige godt have skrevet "investorer", da penge hverken bliver mere eller mindre værd som følge af investorernes nationalitet. Pointen var imidlertid, at meningen med eksterne investorer uagtet herkomst da aldrig kunne have været, at klubben skulle køre på et lavere blus (læs: historisk lavt blus).

På to år er vi gået fra en forventning/målsætning om deltagelse i mesterskabsslutspil - som vi jo i alle sæsoner enten har opnået eller været i spil til helt frem til grundspillets sidste spillerunde på trods af, at perioden fra 2014 til 2022 repræsenterer den ringeste i hele AaBs 33-årige Superligahistorie - til nu at håbe på overlevelse i Superligaen.
Jeg ved ikke hvorfor du har taget det for givet, at nye investorer ville være lig med at fortsætte eller måske ligefrem forstærke et budget, som forretningen ikke er i nærheden af at kunne løfte. Selvfølgelig findes den type investor også derude - som Benham gik til opgaven i FCM eller som GFH har gør det nu i Brøndby. Her er der satset stort og dyrt sportsligt med det mål at løfte omsætningen på sportslig succes. Men det kræver meget kapital og risikovillighed.

Investorer, der ikke er her af kærlighed, skal naturligvis have forretningen til at hænge sammen. Selvfølgelig er det en balance gang, for man kan sagtens spare sig fattlig, men det har virket rimelig åbenlyst for mig, at vi er nød til at nedjustere på den korte bane for at få standset blødningen.

Jeg er også dybt bekymret for vores fremtid både på den korte og lange bane, men jeg tror vi alle er nød til at starte med at erkende situationen - der kommer næppe en ny stor kapitalindsprøjtning til AaB så vi er nød til at blive bedre med færre midler end tidligere. Indtil videre går det arbejde ikke ret godt.
Jeg er helt enig. Men for tyskerne er der jo ikke tale om en "gratis omgang", hvor man bare kan spare. De balancerer jo på afgrundens rand og styrter ud over samme, hvis AaB rykker ned i næste sæson. Dette ville jo æde næsten hele deres seneste kapitaltilførsel på 45 millioner kr. op. Samtidig vil enhver form for troværdighed være pist væk, og jeg betragter det som givet, at tyskerne er væk efter næste sæson, hvis den atter står på 1. division.

I forhold til denne sæson står de til et 2-tal. Den lige præcis beståede karakter gives grundet opfyldt målsætning: tilbagevenden til Superligaen. Var vi ikke rykket op - og det tør jeg roligt påstå, at vi ikke var, hvis a) der havde fandtes et tredje stabilt klassehold i rækken, f.eks. vores nedrykkerkolleger i Horsens b) havde vi ikke ramt en stime på 4 mere eller mindre heldige sejre i træk ved forårets start - havde tyskerne jo allerede været færdige nu.
AaB er bare ik det AaB vi ønsker og har ikke været længe.
Lige nu handler det udelukkende om at få lukket hullet så der ik fosser penge ud af døren hver evige eneste dag.
Oprydning efter Inge og Bælum og totalt spildt sæson med Hiljemark. de er nået langt med at slanke de dyre drenge.

De kommer IKKE til at fyre en masse transfer kroner af. De viger IKKE fra det de vil og har af planer.
Skal det koste en nedrykning mere før forretningen hænger sammen så er det sådan det er.
Tror ikke de stikker halen mellem benene med en evt ny nedrykning. de har gang i et projekt som tager en del år at få styr på og det følger de til punkt og prikke.

Hullet skal lukkes så arbejder de derfra.

Det er ikke fedt at være fan men AaB bliver bare et lidt ligegyldigt hold de næste år.

De kan KUN overraske os.... den rette træner...spillere der bare peaker...mentaliteten ved oprykning.
alt skal gå vores vej.
Vi er bare der som en herinde skrev, de bløde mellem sæsoner som vi har haft og som vi virkelig var negative over
de bliver pludselig det som vi skal håbe på nu.

Det skib som har kulsejlet i flere år, bliver ikke rettet op foreløbigt til det vi kan lide

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 20. maj 2024, 10:05

Mr Gold skrev:
20. maj 2024, 09:54
Hovedet skrev:
19. maj 2024, 21:32
Hanga skrev:
19. maj 2024, 17:48
Hovedet skrev:
19. maj 2024, 17:21
Gnu skrev:
19. maj 2024, 10:56
Man er jo ikke gået specifikt efter udenlandske investorer. Efter den seneste og fejlslagne emission meldte de daværende ejere ud, at de ikke ville mere. Nu skulle der nye kræfter til. Det er efterhånden længe siden, så der var rigelig tid til at eventuelle nordjyske rigmænd kunne byde sig til. Men de kom aldrig, og så var bedste bud SSE22, der kunne købe magten for beskedne 15 mio. kr., der gav 20 procent af aktierne og nogle forkøbsrettigheder. AaB var med andre ord ikke nogen attraktiv investering.
Det er naturligvis korrekt; og jeg kunne også lige godt have skrevet "investorer", da penge hverken bliver mere eller mindre værd som følge af investorernes nationalitet. Pointen var imidlertid, at meningen med eksterne investorer uagtet herkomst da aldrig kunne have været, at klubben skulle køre på et lavere blus (læs: historisk lavt blus).

På to år er vi gået fra en forventning/målsætning om deltagelse i mesterskabsslutspil - som vi jo i alle sæsoner enten har opnået eller været i spil til helt frem til grundspillets sidste spillerunde på trods af, at perioden fra 2014 til 2022 repræsenterer den ringeste i hele AaBs 33-årige Superligahistorie - til nu at håbe på overlevelse i Superligaen.
Jeg ved ikke hvorfor du har taget det for givet, at nye investorer ville være lig med at fortsætte eller måske ligefrem forstærke et budget, som forretningen ikke er i nærheden af at kunne løfte. Selvfølgelig findes den type investor også derude - som Benham gik til opgaven i FCM eller som GFH har gør det nu i Brøndby. Her er der satset stort og dyrt sportsligt med det mål at løfte omsætningen på sportslig succes. Men det kræver meget kapital og risikovillighed.

Investorer, der ikke er her af kærlighed, skal naturligvis have forretningen til at hænge sammen. Selvfølgelig er det en balance gang, for man kan sagtens spare sig fattlig, men det har virket rimelig åbenlyst for mig, at vi er nød til at nedjustere på den korte bane for at få standset blødningen.

Jeg er også dybt bekymret for vores fremtid både på den korte og lange bane, men jeg tror vi alle er nød til at starte med at erkende situationen - der kommer næppe en ny stor kapitalindsprøjtning til AaB så vi er nød til at blive bedre med færre midler end tidligere. Indtil videre går det arbejde ikke ret godt.
Jeg er helt enig. Men for tyskerne er der jo ikke tale om en "gratis omgang", hvor man bare kan spare. De balancerer jo på afgrundens rand og styrter ud over samme, hvis AaB rykker ned i næste sæson. Dette ville jo æde næsten hele deres seneste kapitaltilførsel på 45 millioner kr. op. Samtidig vil enhver form for troværdighed være pist væk, og jeg betragter det som givet, at tyskerne er væk efter næste sæson, hvis den atter står på 1. division.

I forhold til denne sæson står de til et 2-tal. Den lige præcis beståede karakter gives grundet opfyldt målsætning: tilbagevenden til Superligaen. Var vi ikke rykket op - og det tør jeg roligt påstå, at vi ikke var, hvis a) der havde fandtes et tredje stabilt klassehold i rækken, f.eks. vores nedrykkerkolleger i Horsens b) havde vi ikke ramt en stime på 4 mere eller mindre heldige sejre i træk ved forårets start - havde tyskerne jo allerede været færdige nu.
AaB er bare ik det AaB vi ønsker og har ikke været længe.
Lige nu handler det udelukkende om at få lukket hullet så der ik fosser penge ud af døren hver evige eneste dag.
Oprydning efter Inge og Bælum og totalt spildt sæson med Hiljemark. de er nået langt med at slanke de dyre drenge.

De kommer IKKE til at fyre en masse transfer kroner af. De viger IKKE fra det de vil og har af planer.
Skal det koste en nedrykning mere før forretningen hænger sammen så er det sådan det er.
Tror ikke de stikker halen mellem benene med en evt ny nedrykning. de har gang i et projekt som tager en del år at få styr på og det følger de til punkt og prikke.

Hullet skal lukkes så arbejder de derfra.

Det er ikke fedt at være fan men AaB bliver bare et lidt ligegyldigt hold de næste år.

De kan KUN overraske os.... den rette træner...spillere der bare peaker...mentaliteten ved oprykning.
alt skal gå vores vej.
Vi er bare der som en herinde skrev, de bløde mellem sæsoner som vi har haft og som vi virkelig var negative over
de bliver pludselig det som vi skal håbe på nu.

Det skib som har kulsejlet i flere år, bliver ikke rettet op foreløbigt til det vi kan lide
Præcis.
Det er en svær erkendelse at nå til men det er der vi er. Og det er faktisk ikke helt uvæsentligt at fanbasen og omverdenen forstår det og bakker op om det. Det er ikke kun hos AaBs interessenter men lige så vel mediernes bedømmelse af AaB. Morten Bruun, som jeg ellers har stor respekt for, er allerede begyndt at snakke top 6 eller ej - det må simpelthen slet ikke være et succeskriterie. Overlevelse næste sæson er en stor succes. Her kunne de så også gøre kommunikationen markant skarpere selv. Jeg kan ikke se hvad de vil tabe ved at melde klart ud. Det er nok min største anke mod SSE22 indtil videre - de holder kortene for tæt ind til kroppen.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Raptorr
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Rade Prica

Indlæg af Raptorr » 20. maj 2024, 10:30

Når jeg opsummerer indlæggene omkring AaB, nærmeste fremtid og fremtiden i længere perspektiv, så ser jeg egentlig ikke den store uenighed i forhold til det længere perspektiv. Der er ikke rigtig uenighed om, at AaB er nødt til at blive en bæredygtig forretning, og det er vel også rigtig svært at være uenige om. Det modsatte synspunkt giver jo ikke mening. Det handler mest om næste sæson (måske de næste par sæsoner) og hvad der skal til, for at undgå nedrykning. Debatten kredser omkring økonomi og spillerbudget for truppen. Afsættes der penge nok, eller sparer vi os ned i 1. div. igen? Har ledelsen og SSE22 ikke forstået alvoren, og undervurderer de SL?

Uden at forholde mig til budget og konkrete tal, så vil jeg sige, at jeg ikke er det mindste nervøs for, at SSE22 undervurderer SL. Selvom 45 millioner (eller 60) ikke er alverden i fodbold, så investerer man ikke et sådant beløb uden at gøre sit arbejde ordentligt og med den fornødne rettidige omhu, og der er da heller ikke noget som tyder på, at SSE22 ikke er og har været metodisk og undersøgende i deres tilgang til AaB. Der arbejdes strategisk og på en lange bane, men selvfølgelig har det meget høj prioritet at blive oppe "i første forsøg" nøjagtig ligesom de prioriterede at rykke op i i første forsøg. Forsvaret blev tætnet og de nødvendige point kom i hus, inden man begyndte at eksperimentere med 4 i bagkæden og højt pres. Jeg stoler på, at der bliver taget de fornødne skridt, så vi har en trup og et træner team, som vil være klar til at spille SL, selvom vi uden tvivl kommer til at kæmpe for tingene. Det ville vi komme til uanset hvad.

Jeg er ikke sikker på, at det behøver indebærer et budget på XX antal millioner til spillerindkøb, men på den anden side, så tror jeg, at der vil blive brugt 10 millioner, hvis man vurderer det er nødvendigt. Man er naiv, hvis man tror, at SSE22 ikke har regnet på de økonomiske konsekvenser af nedrykning. Under alle omstændigheder, så kommer der til at ske en oprydning i truppen, og for mig er det mindst ligeså vigtigt, at det fodboldfaglige omkring holdet, herunder rekrutteringen, er på plads og holder kvalitet. Til sammenligning, så fik Bælum jo ikke den store succes med det antal millioner, som blev brugt i forsøget på at styrke truppen i 22/23. Vi havde - og har stadig - folk på bænken til kongeløn og med lange kontrakter. Det blev vi som bekendt ikke styrket af. Tværtimod. Det er ingen hemmelighed, at vi kommer til at se flere unge spillere få spilletid, og så handler det om at ramme rigtigt med de etablerede spillere, som skal hentes udefra. Bare to eller tre stærke spillere med den rette mentalitet og lederevner, vil gøre underværker i den her trup. Men før der bliver hentet spillere ind udefra og sammensat trup, ser jeg gerne at den nye træner kommer på plads. Mon ikke han allerede er på plads, og mon ikke man allerede er i gang med at planlægge tingene sammen med ham?

Brugeravatar
Kunji
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Hjørring

Indlæg af Kunji » 20. maj 2024, 10:38

Og vi er jo slet ikke færdige med at rydde op.

Det er bare ikke alle ting, som er ligetil. Jeg ved, at man gerne vil af med Helenius, men man hænger på en tåbelig løn. Og medmindre Helenius pludselig begynder at have ambitioner om fodbold igen, så trækker han jo nok bare checken hjem hver måned. Han er med andre ord umulig at komme af med, medmindre han 1) selv ønsker det eller 2) man løser ham fra kontrakten med tæt på fuld kontraktsum.

Dertil har vi også høje lønninger bundet på et midterforsvar, som heller ikke passer ind i det vi helst vil, men som dog trods alt kan bidrage, hvis vi tilpasser os til dem.
Vores styrmand er Yann, og han er altid i trøjen, og har du hørt han var færdig, så har du hørt på en løgn.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 20. maj 2024, 10:42

Raptorr skrev:
20. maj 2024, 10:30
Når jeg opsummerer indlæggene omkring AaB, nærmeste fremtid og fremtiden i længere perspektiv, så ser jeg egentlig ikke den store uenighed i forhold til det længere perspektiv. Der er ikke rigtig uenighed om, at AaB er nødt til at blive en bæredygtig forretning, og det er vel også rigtig svært at være uenige om. Det modsatte synspunkt giver jo ikke mening. Det handler mest om næste sæson (måske de næste par sæsoner) og hvad der skal til, for at undgå nedrykning. Debatten kredser omkring økonomi og spillerbudget for truppen. Afsættes der penge nok, eller sparer vi os ned i 1. div. igen? Har ledelsen og SSE22 ikke forstået alvoren, og undervurderer de SL?
For mig at se så virker det til at nogle i diskussionen gør en potentiel nedrykning igen næste år er til et lighedstegn med at missionen er fejlet. Der kan selvfølgelig ikke være tvivl om at en ny nedrykning vil gøre ond på alle måder, og at det vil blive markant nemmere at nå det langsigtede mål ved at blive i Superligaen, men når vi snakker om at SSE22 arbejder med blikket stift rettet på den langsigtede udvikling, så er det netop at denne prioriteres over alt andet. Vi skal væk fra hele tiden at træffe beslutninger ud fra det kortsigtede perspektiv som er "næste sæson". Det er en stor årsag til at vi er havnet i den suppedas vi er. Gad vide hvor vi var i dag hvis alle de penge der kom ovenpå the double, Bassogog osv., var blevet investeret i akademiet, i stedet for at forsøge at købe ind til næste sæson?
- Vores målsætning er i første omgang at sikre, at vi forbliver i 3F Superligaen. Den vej, vi har valgt, vil føre til succes, men den vil også have sine nedture undervejs. Vores strategi med fokus på at udvikle spillere fra vores eget akademi i samspil med dem, der kommer fra andre klubber, betyder også, at vi helt sikkert vil lave fejl, fordi der primært vil være tale om unge spillere, som er i en udvikling. Men vi kan kun få succes som klub, hvis vi modigt holder fast i vores strategi. Fundamentet for enhver investering vil være den langsigtede udvikling af klubben snarere end kortsigtet succes, forklarer Ole Jan Kappmeier
Jeg ville så bare ønske at jeg kunne have set AaB rent faktisk udføre det i løbet af den sæson vi lige har været igennem, hvor vi spillemæssigt på ingen måde har været stålfaste i hvad vi vil.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Mr Gold
Superliga
Superliga

Indlæg af Mr Gold » 20. maj 2024, 11:00

Hanga skrev:
20. maj 2024, 10:42
Raptorr skrev:
For mig at se så virker det til at nogle i diskussionen gør en potentiel nedrykning igen næste år er til et lighedstegn med at missionen er fejlet. Der kan selvfølgelig ikke være tvivl om at en ny nedrykning vil gøre ond på alle måder, og at det vil blive markant nemmere at nå det langsigtede mål ved at blive i Superligaen, men når vi snakker om at SSE22 arbejder med blikket stift rettet på den langsigtede udvikling, så er det netop at denne prioriteres over alt andet. Vi skal væk fra hele tiden at træffe beslutninger ud fra det kortsigtede perspektiv som er "næste sæson". Det er en stor årsag til at vi er havnet i den suppedas vi er. Gad vide hvor vi var i dag hvis alle de penge der kom ovenpå the double, Bassogog osv., var blevet investeret i akademiet, i stedet for at forsøge at købe ind til næste sæson?

Det er ret godt skrevet.
De kigger 100% på at få blandet det rigtige cement der kan lukke hullet. Og der vil være bump undervejs som gør ondt.
Det er DER AaB er.

Lidt sjovt som FCK og BIF fans savner AaB i SL.

Alle andre Jydske hold fryder sig bare som ind i helvede.
Men der er vi jo ik selv bedre hvis FCM/Agf får nedtur
- Vores målsætning er i første omgang at sikre, at vi forbliver i 3F Superligaen. Den vej, vi har valgt, vil føre til succes, men den vil også have sine nedture undervejs. Vores strategi med fokus på at udvikle spillere fra vores eget akademi i samspil med dem, der kommer fra andre klubber, betyder også, at vi helt sikkert vil lave fejl, fordi der primært vil være tale om unge spillere, som er i en udvikling. Men vi kan kun få succes som klub, hvis vi modigt holder fast i vores strategi. Fundamentet for enhver investering vil være den langsigtede udvikling af klubben snarere end kortsigtet succes, forklarer Ole Jan Kappmeier
Jeg ville så bare ønske at jeg kunne have set AaB rent faktisk udføre det i løbet af den sæson vi lige har været igennem, hvor vi spillemæssigt på ingen måde har været stålfaste i hvad vi vil.

Raptorr
Allstar
Allstar

Indlæg af Raptorr » 20. maj 2024, 11:22

Hanga skrev:
20. maj 2024, 10:42
Raptorr skrev:
Jeg er ikke i tvivl om, at man har været stålfast på alt det, man har gjort uden for banen. På banen og i forhold til den ønskede spillestil er man blevet ramt af samme virkelighed som flere tidligere trænere. Nemlig at man ikke har haft spillerne til eksempelvis at spille med 4 i bagkæden og/eller med højt pres og bagkæden skubbet frem. Efterårets "livrem og seler" opstilling var nødvendighedens taktik. Havde man gjort andet, så havde vi ikke fået de nødvendige point, hvilket meget tydeligt er blevet demonstreret i foråret.

Raptorr
Allstar
Allstar

Indlæg af Raptorr » 20. maj 2024, 11:28

Jeg drømmer om, at man kan få lidt penge for Højholt og Ross - hvis sidstnævnte ikke vil forlænge - som så kan bruges til at hente en kaptajn på midtbanen. Kramer, Otoa og Arnorsson må dække midterforsvaret. Er Eugene Amankwah langt fra en plads på førsteholdet, nogen som ved det?

Stegosaurus
Allstar
Allstar

Indlæg af Stegosaurus » 20. maj 2024, 11:34

Raptorr skrev:
20. maj 2024, 11:28
Jeg drømmer om, at man kan få lidt penge for Højholt og Ross - hvis sidstnævnte ikke vil forlænge - som så kan bruges til at hente en kaptajn på midtbanen. Kramer, Otoa og Arnorsson må dække midterforsvaret. Er Eugene Amankwah langt fra en plads på førsteholdet, nogen som ved det?
Han spillede hele kampen på U19 mod FCN i lørdags som venstre back. Han har ubetinget sine forcer i det offensive - OK hurtig, god teknik og gode indlæg. Defensivt fylder han ikke meget. Jeg tror der er et stykke vej til førsteholdet, og jeg er slet ikke sikker på det er en spiller som AaB vil satse på. Selvom han momentvis har set spændende ud for U19.

Raptorr
Allstar
Allstar

Indlæg af Raptorr » 20. maj 2024, 11:42

Stegosaurus skrev:
20. maj 2024, 11:34
Raptorr skrev:
Han spillede hele kampen på U19 mod FCN i lørdags som venstre back. Han har ubetinget sine forcer i det offensive - OK hurtig, god teknik og gode indlæg. Defensivt fylder han ikke meget. Jeg tror der er et stykke vej til førsteholdet, og jeg er slet ikke sikker på det er en spiller som AaB vil satse på. Selvom han momentvis har set spændende ud for U19.
Tak!

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 20. maj 2024, 11:59

og jeg husker da ikke en eneste, der frygtede nedrykning.
Lol.. Vi var flere der skrev det allerede inden sæsonen gik i gang. Julgran havde endda behov for at hive et af mine indlæg ind på twitter, fordi jeg skrev vi var på vej imod nedrykning efter få runder.

Imo skal man nærmest have været blind, hvis ikke man havde vores hold, uden Rinne og Thelander, som en klar nedrykningskandidat. Vi kom ind i sæsonen på baggrund af to rædderlige sæsoner, hvor kun Rinne og Thelander var skyld i det ikke endte meget værre tidligere.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Kasper
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: Norden om og vesten u

Indlæg af Kasper » 20. maj 2024, 12:13

jonas386 skrev:
20. maj 2024, 11:59
og jeg husker da ikke en eneste, der frygtede nedrykning.
Lol.. Vi var flere der skrev det allerede inden sæsonen gik i gang. Julgran havde endda behov for at hive et af mine indlæg ind på twitter, fordi jeg skrev vi var på vej imod nedrykning efter få runder.

Imo skal man nærmest have været blind, hvis ikke man havde vores hold, uden Rinne og Thelander, som en klar nedrykningskandidat. Vi kom ind i sæsonen på baggrund af to rædderlige sæsoner, hvor kun Rinne og Thelander var skyld i det ikke endte meget værre tidligere.
Husker det som at jeg var den eneste der troede på overlevelse.
»Jeg forelskede mig i fodbold på samme måde, som jeg forelskede mig i en kvinde: Momentant, ukritisk og uden tanke på den smerte, det ville bringe«. - Nick Hornby

Alexis
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Martin P

Indlæg af Alexis » 20. maj 2024, 12:28

Raptorr skrev:
Hvem dælen skulle give noget som helst for højholt. Han har snart kontraktudløb og spiller elendigt uge efter uge på et yderst ringe hold.

Forza
Allstar
Allstar

Indlæg af Forza » 20. maj 2024, 13:17

Alexis skrev:
20. maj 2024, 12:28
Raptorr skrev:
Hvem dælen skulle give noget som helst for højholt. Han har snart kontraktudløb og spiller elendigt uge efter uge på et yderst ringe hold.
Præcis. Højholt har ingen værdi.

Ross kan være lidt værd. Men hans kontraktudløb formindsker det beløb gevaldigt.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

Raptorr
Allstar
Allstar

Indlæg af Raptorr » 20. maj 2024, 14:12

Alexis skrev:
20. maj 2024, 12:28
Raptorr skrev:
Deraf ordet "drømmer". Det er ikke fordi jeg finder det specielt realistisk.

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 20. maj 2024, 16:54

I grunden ser jeg såmænd heller ikke den store uenighed herinde. Ligeledes er det korrekt, at uanset hvor overbevisende AaB måtte have fremstået i denne sæson og uanset spillerindkøb i kommende transfervindue, ville den første sæson i Superligaen efter oprykning altid være præget af en vis dødsangst. Dette gjorde sig også gældende i sæsonen 2011/2012, just efter næstennedrykningen året før, hvor vi stillede op med et hold, der på papiret var svagere end året før. Her fik vi så en rigtig god start på sæsonen og kom aldrig i den blotte nærhed af nedrykning igen indtil i fjor.

Og lige i forhold til i fjor i øvrigt: Her er vores defensiv og målmand ofte blevet fremstillet som de store syndebukke. Faktisk har der aldrig nogensinde i Superligaens historie været en nedrykker, der har sluppet så få mål ind, som AaB gjorde i den sæson. Og navnlig i foråret er det vanskeligt at pege fingre af defensiven.

De første 6 runder i foråret 2023 under Erik Hamrén, inklusive pokalkvartfinalen mod topholdet Aalborg indkasserede vi:

1 mål hjemme mod AGF (slutspil), 1 mål ude mod FCK (mestre), 0 mål hjemme mod FCM, 2 mål ude mod OB, 1 mål hjemme mod Randers (slutspil), 0 mål hjemme mod Viborg (slutspil)

I disse 6kampe havde vi endda den omstridte Theo Sander på mål. Alt i alt slap vi altså 5 mål ind i 6 kampe, hvoraf de 4 af modstanderne tilhørte Superligaens bedste fjerdedel. Dette kan under ingen omstændigheder fremstilles som et defensivt problem.

Oscar Hiljemark tog over ved nedrykningsslutspillets start og stod i spidsen for AaB i forårets resterende 14 kampe, inklusive returopgør i pokalens kvartfinale, 2 pokalsemifinaler samt finale. Her indkasserede vi:

0 mål ude mod Horsens, 3 mål hjemme mod OB, 1 mål ude mod FCM, 1 mål ude mod Silkeborg, 0 mål hjemme mod Lyngby, 0 mål hjemme mod Horsens, 1 mål ude mod OB, 2 mål hjemme mod FCM, 2 mål ude mod Lyngby, 1 mål hjemme mod Silkeborg. Pokalen: 1 mål ude mod Viborg, 2 mål ude mod Silkeborg, 1 mål hjemme mod Silkeborg samt 1 mål ude mod FCK.

I alt indkasserede vi 16 mål i disse 14 kampe, altså en lille nedadgående tendens i defensiven, hvor vi til gengæld scorede mange flere mål, bl.a. 4 i begge opgør mod Horsens samt 4 i pokalsemifinalen mod Silkeborg.

Vi slap således 21 mål ind i 20 kampe i et vanskeligt og kompakt forår; denne statistik er jo den rene drøm sammenlignet med dette langt mildere forår i 1. division. I det hele taget skal roden til AaBs nedrykning primært findes i efteråret og navnlig den frygtelige afslutning på samme med 4 nederlag i rap. Kun i ét tilfælde slap vi 3 mål ind i en kamp i foråret (hvor vi så selv scorede 2) og derudover blot 4 kampe, hvor der strøg 2 mål ind. I 2 kampe kampe i Parken mod et brølstærkt FCK-hold slap vi ét mål ind.

Allerede under Erik Hamrén var der tydelige forbedringer at spore, som desværre ikke forplantede sig pointmæssigt, og disse fortsatte under Hiljemark og skæmmes kun af den triste afslutning med tre knebne nederlag i rap; hvor vi jo også var handicappet af Sousas og Pallesens skader.

AaB i forårsversionen burde aldrig være rykket ud og havde i mine øjne helt ubestridelig klasse til Superligaen. Dette hold kunne sagtens have været i spil til mesterskabsslutspillet, såfremt sæson var begyndt i foråret. Pointen var imidlertid, at vores problemer i forrige sæson lå i offensiven. Derfor fik et par uheldige Sanderaktioner, der bl.a resulterede i tre meget uheldige 0-1 - nederlag til 2 x Randers og AGF, helt uforholdsmæssigt store konsekvenser. Og når man påtænker, at vores offensiv talte navne som Allan Sousa, Lucas Andersen og Nicklas Helenius (fra foråret), så forekommer det ekstra bizart.

Brugeravatar
Kasper
Allstar
Allstar

Indlæg af Kasper » 20. maj 2024, 17:46

Jeg mener salget af Mathias Ross var den største bommert i sidste sæson. Især med tanke på den padde der blev handlet ind.
»Jeg forelskede mig i fodbold på samme måde, som jeg forelskede mig i en kvinde: Momentant, ukritisk og uden tanke på den smerte, det ville bringe«. - Nick Hornby

Brugeravatar
Kasper
Allstar
Allstar

Indlæg af Kasper » 20. maj 2024, 18:30

Hvad med en mand som Wahid Faghir?
På leje er nok mest realistisk eller kan Stuttgart være klar til at sende ham videre permanent?

9520AaB
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Maradona
Geografisk sted: Skørping

Indlæg af 9520AaB » 20. maj 2024, 18:43

Kunji skrev:Og vi er jo slet ikke færdige med at rydde op.

Det er bare ikke alle ting, som er ligetil. Jeg ved, at man gerne vil af med Helenius, men man hænger på en tåbelig løn. Og medmindre Helenius pludselig begynder at have ambitioner om fodbold igen, så trækker han jo nok bare checken hjem hver måned. Han er med andre ord umulig at komme af med, medmindre han 1) selv ønsker det eller 2) man løser ham fra kontrakten med tæt på fuld kontraktsum.

Dertil har vi også høje lønninger bundet på et midterforsvar, som heller ikke passer ind i det vi helst vil, men som dog trods alt kan bidrage, hvis vi tilpasser os til dem.
At skrive som om Helenius ikke gider at spille er vist en fri fortolkning.
Trænerne har valgt at spille på en måde, der i den grad ikke tilgodeser forrige års superligatopscorer, det skriger til himlen at man ikke har lagt offensiv an, så hans kvaliteter kommer i spil.
Det sidste man fandt på var at købe/leje to hurtige kanter(Adedeji og Toku), som løber rundt med total skyggeklapper for øjnene, og ALDRIG spiller medspillere gode. Den sidste hurtige kant(M Jørgensen), viste sig at være en succes, men ikke i at gøre sin angriber god, men til at omsætte fart til scoring.
Så summasumarum. Jeg er enig i at Helenius ikke har vist et ok niveau(men hvem har det), men det er satme ikke fordi han ikke gider.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Det bedste hold vinder IKKE altid, for så var AaB mester hver år!!!

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9000

Indlæg af troelsh » 20. maj 2024, 19:25

Kasper skrev:
20. maj 2024, 17:46
Jeg mener salget af Mathias Ross var den største bommert i sidste sæson. Især med tanke på den padde der blev handlet ind.
Uden tvivl, jeg kan huske jeg skrev herinde dengang at det meget vel kunne blive det dyreste salg i AaB’s historie. Det holdte jo meget godt stik.

AaB’s ledelse var aaaalt for langsomme til at se de faresignaler mange fans kunne se, jeg husker især et prematch interview med tidligere bestyrelsesformand der var helt virkelighedsfjernt.

Besvar