Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
calciomania
2. div
2. div
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomitråden

Indlæg af calciomania » 19. maj 2025, 13:25

R Rosenberg skrev:
18. maj 2025, 12:56
Nordjyske graver ikke og har ingen kritisk vinkel. Det har de aldrig haft.
De andre interesserer sig ikke for AaB længere.
Nordjyske er ikke særligt kritisk, nej. De vil gerne være dus med eliten og derfor tør de ikke for alvor lave graverjournalistik.

Bare se under Coronakrisen, hvor de kaldte alle, der var uenige i alle de totalitære foranstaltninger, for tosser og konspirationsteoretikere. Selvom mange af kritikernes pointer var ganske relevante.

Det er ærgerligt, at der er så lidt konkurrence blandt de etablerede medier, så Nordjyske Koncernen reelt sidder på alle større medier i det nordjyske. Det er også et demokratisk problem.

Lidt et sidespring, men relevant i forhold til den også for overfladiske dækning af bl.a. AaB.

Patmand
Allstar
Allstar

Indlæg af Patmand » 19. maj 2025, 13:53

calciomania skrev:
19. maj 2025, 13:25
R Rosenberg skrev:
Nordjyske er ikke særligt kritisk, nej. De vil gerne være dus med eliten og derfor tør de ikke for alvor lave graverjournalistik.

Bare se under Coronakrisen, hvor de kaldte alle, der var uenige i alle de totalitære foranstaltninger, for tosser og konspirationsteoretikere. Selvom mange af kritikernes pointer var ganske relevante.

Det er ærgerligt, at der er så lidt konkurrence blandt de etablerede medier, så Nordjyske Koncernen reelt sidder på alle større medier i det nordjyske. Det er også et demokratisk problem.

Lidt et sidespring, men relevant i forhold til den også for overfladiske dækning af bl.a. AaB.
Meget enig - det er simpelthen så tandløst den dækning de har af AaB. Det kunne være spændende hvis Ydesen rent faktisk turde tage den debat herinde, men det forventer jeg ikke.
Det lugter langt væk af, at man foretrækker ikke at træde nogle over tæerne, så man løbende kan få de her ligegyldige kommentarer og interviews med Gow & Co. Man er tydeligvis bange for at gå til stålet.

Det er befriende at se BT og andre medier ytre deres ærlige mening om SSE22, men desværre er AaB ikke interessante nok for dem til de gider at lave seriøs graverjournalistik vedrørende AaB. Det er det et lokalt mediehus burde kaste sig over. Fik du den Ydesen? Du må gerne viderebringe den til et redaktionsmøde. Vi fans er godt og grundigt irriterede over jeres manglende kritiske dækning af AaB. Selv AaB’s nye træner tør komme med mere kritik af ledelsen og strategien i AaB. Det er pinligt for jer på Nordjyske.

brodersenogAAB
Miniput
Miniput
Favoritspiller: Rasmus Würtz
Kontakt:

Indlæg af brodersenogAAB » 19. maj 2025, 14:08

Jeg forstår virkelig frustrationen over økonomien her. At skulle sælge for 25-30 millioner bare for at nå op på et underskud på 15-25 millioner er voldsomt. Det virker som om, der mangler en klar og realistisk plan for at få AaB på rette spor økonomisk. Når man først er fanget i den spiral, hvor man konstant er tvunget til at sælge sine største talenter for at lukke huller i budgettet, kan det være svært at komme ud af. Håber virkelig, at ledelsen har en plan, der rækker længere end den næste transferdeadline, for ellers ser det sort ud.

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 19. maj 2025, 14:15

Patmand skrev:
19. maj 2025, 13:53
calciomania skrev:
19. maj 2025, 13:25
R Rosenberg skrev:

Meget enig - det er simpelthen så tandløst den dækning de har af AaB. Det kunne være spændende hvis Ydesen rent faktisk turde tage den debat herinde, men det forventer jeg ikke.
Det lugter langt væk af, at man foretrækker ikke at træde nogle over tæerne, så man løbende kan få de her ligegyldige kommentarer og interviews med Gow & Co. Man er tydeligvis bange for at gå til stålet.

Det er befriende at se BT og andre medier ytre deres ærlige mening om SSE22, men desværre er AaB ikke interessante nok for dem til de gider at lave seriøs graverjournalistik vedrørende AaB. Det er det et lokalt mediehus burde kaste sig over. Fik du den Ydesen? Du må gerne viderebringe den til et redaktionsmøde. Vi fans er godt og grundigt irriterede over jeres manglende kritiske dækning af AaB. Selv AaB’s nye træner tør komme med mere kritik af ledelsen og strategien i AaB. Det er pinligt for jer på Nordjyske.
Du skal ikke regne med noget. Nordjyske er i forvejen tyndt besat og står for at skære yderligere ned. - Vent, det lyder som en fodboldklub jeg kender! - Til gengæld er man også på vej med en ny strategi, hvor man vil udkomme med mindre og rette fokus på løsning orienteret journalistisk. Så altså ikke mere kritisk journalistik. https://journalisten.dk/ny-fyringsrunde ... -laengere/

Man vil så også være mere visuelt anlagte, hvilket man har tænkt sig at blive ved at nedlægge den visuelle afdeling og få dårligere kvalificerede medarbejdere til at tage billederne. - Det lyder sjovt nok også som en fodboldklub, jeg kender, hvor man troede at man kunne hælde superligaspillere ud og erstatte dem med alverdens skraldespillere uden at det kunne ses.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Kasper
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: Norden om og vesten u

Indlæg af Kasper » 19. maj 2025, 14:31

Hanga skrev:
19. maj 2025, 11:01
MarkyMark skrev:
19. maj 2025, 09:57
Krage skrev:
18. maj 2025, 17:51
AaB nedjusterer helt forståeligt vores forventninger:
"Det sker fra et resultat i niveauet fra nul til minus 10 millioner og lyder nu i stedet på minus 15 til 25 millioner kroner.

Det oplyses, at det sker på baggrunden af reduktionen i TV-indtægter, færre matchdayindtægter, færre kommercielle indtægter og også nedskrivning af kontraktrettigheder. AaB har i forvejen deres laveste sportslige budget i mange år.

Transferindtægter og en placering i toppen af 1. division er medregnet i forventningerne"

Men er vi ik enige om at vi lige har solgt for 45millioner i sidste vindue? Og nu også skal ud og sælge for bare at gå i minus 15-25. Altså jeg er slet ikke økonom, men det her lyder lige rigeligt voldsomt.
Ikke nok med at vi skal stable et ordentligt hold på benene til at kæmpe om oprykning, men så skal vi samtidig sælge ud af arvesølvet. Puh ha...
I følge Simon Ydesen skal AaB sælge for 25-30 mio. for at leve op til det man siger i pressemeddelelsen. Jeg håber der kommer en opfølgende artikel, for jeg kan ikke få de tal til at give mening. Hvis vi skal sælge for den sum så er hele den bagvedliggende drift af AaB så syg at der må stilles spørgsmålstegn ved om det er realistisk at vi overlever.

Og hvem skal vi sælge for at få 30 mio. i kassen? Alle interesserede klubber vil vide at AaB er på røven og kan bare trække den til 31/8 kl. 23.59 fordi de ved at de penge AaB ikke får i kassen inden da, vil skulle dækkes af et ejerskab der (efter al sandsynlighed) ikke har flere penge at smide ind.
Det er mig en kæmpe gåde at vores økonomi kan være SÅ langt fra at hænge sammen, og det gør det virkelig svært at se et håb for fremtiden synes jeg. Hvordan skal vi nogensinde kunne løfte os hvis vi er tvunget til at sælge for 70-80 mio. kr. bare for at komme i nærheden af et 0?
Bare en tanke. De to salg af Widell og Otoa. Kan det være betalt i rater, så hele beløbet ikke påvirker den nuværende regnskabsperiode.
»Jeg forelskede mig i fodbold på samme måde, som jeg forelskede mig i en kvinde: Momentant, ukritisk og uden tanke på den smerte, det ville bringe«. - Nick Hornby

Dongdongwh0
2. div
2. div

Indlæg af Dongdongwh0 » 19. maj 2025, 14:32

brodersenogAAB skrev:
19. maj 2025, 14:08
Jeg forstår virkelig frustrationen over økonomien her. At skulle sælge for 25-30 millioner bare for at nå op på et underskud på 15-25 millioner er voldsomt. Det virker som om, der mangler en klar og realistisk plan for at få AaB på rette spor økonomisk. Når man først er fanget i den spiral, hvor man konstant er tvunget til at sælge sine største talenter for at lukke huller i budgettet, kan det være svært at komme ud af. Håber virkelig, at ledelsen har en plan, der rækker længere end den næste transferdeadline, for ellers ser det sort ud.
Fyringen af Stephan Schors.. just saying :cheers: :cheers:

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 19. maj 2025, 14:36

Kasper skrev:
19. maj 2025, 14:31
Hanga skrev:
MarkyMark skrev:
Krage skrev:
"Det sker fra et resultat i niveauet fra nul til minus 10 millioner og lyder nu i stedet på minus 15 til 25 millioner kroner.

Det oplyses, at det sker på baggrunden af reduktionen i TV-indtægter, færre matchdayindtægter, færre kommercielle indtægter og også nedskrivning af kontraktrettigheder. AaB har i forvejen deres laveste sportslige budget i mange år.

Transferindtægter og en placering i toppen af 1. division er medregnet i forventningerne"

Men er vi ik enige om at vi lige har solgt for 45millioner i sidste vindue? Og nu også skal ud og sælge for bare at gå i minus 15-25. Altså jeg er slet ikke økonom, men det her lyder lige rigeligt voldsomt.
Ikke nok med at vi skal stable et ordentligt hold på benene til at kæmpe om oprykning, men så skal vi samtidig sælge ud af arvesølvet. Puh ha...
I følge Simon Ydesen skal AaB sælge for 25-30 mio. for at leve op til det man siger i pressemeddelelsen. Jeg håber der kommer en opfølgende artikel, for jeg kan ikke få de tal til at give mening. Hvis vi skal sælge for den sum så er hele den bagvedliggende drift af AaB så syg at der må stilles spørgsmålstegn ved om det er realistisk at vi overlever.

Og hvem skal vi sælge for at få 30 mio. i kassen? Alle interesserede klubber vil vide at AaB er på røven og kan bare trække den til 31/8 kl. 23.59 fordi de ved at de penge AaB ikke får i kassen inden da, vil skulle dækkes af et ejerskab der (efter al sandsynlighed) ikke har flere penge at smide ind.
Det er mig en kæmpe gåde at vores økonomi kan være SÅ langt fra at hænge sammen, og det gør det virkelig svært at se et håb for fremtiden synes jeg. Hvordan skal vi nogensinde kunne løfte os hvis vi er tvunget til at sælge for 70-80 mio. kr. bare for at komme i nærheden af et 0?
Bare en tanke. De to salg af Widell og Otoa. Kan det være betalt i rater, så hele beløbet ikke påvirker den nuværende regnskabsperiode.
Det bør stadig indgå i regnskabsåret med hele transfersummen i resultatopgørelsen, og de ubetalte rater bør fremgå som tilgodehavender.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Kasper
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: Norden om og vesten u

Indlæg af Kasper » 19. maj 2025, 16:45

Hanga skrev:
19. maj 2025, 14:36
Kasper skrev:
19. maj 2025, 14:31
Hanga skrev:
MarkyMark skrev:
Krage skrev:

Det bør stadig indgå i regnskabsåret med hele transfersummen i resultatopgørelsen, og de ubetalte rater bør fremgå som tilgodehavender.
Okay, tak for svar :thumbsup:
»Jeg forelskede mig i fodbold på samme måde, som jeg forelskede mig i en kvinde: Momentant, ukritisk og uden tanke på den smerte, det ville bringe«. - Nick Hornby

SteenA
1. div
1. div

Indlæg af SteenA » 20. maj 2025, 08:50

Krage skrev:

Men det fremgår trods alt ikke af det citerede, at man skal opnå flere transferindtægter end de allerede opnåede i 2025. Omvendt plejer en nedrykning at koste omkring 25 mio. (og denne gang med færre faldskærmspenge), så når man nedjusterer med 15 mio kan det jo godt være at man lige tænker, at man kan halvere nedjusteringen med nogle hurtige spillersalg denne sommer. Man nåede vel heller ikke at sælge for det beløb man budgetterede i 2024, så der har måske været et efterslæb, som man indhentede her i januar.

Uanset, så er det realistiske vel, at M. Jørgensen sælges denne sommer. Han er blevet for god til at skulle spille 1. div. igen. Mon ikke der er en del interesse for ham?

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 20. maj 2025, 09:14

Apropos kritikken af Ydesen/Nordjyske, hvor jeg er delvist enig. Jeg synes, at han har været meget tydelig i at dumpe tingene og være kritisk i det her forår.

Dog må jeg indrømme, at jeg synes selv TV2 Nord har mere bid. De mener derudover at vide, at der foregår et spil for at få klubben tilbage på danske hænder.
https://www.tv2nord.dk/aalborg/AaB-har- ... nedrykning
RAUS RAUS SSE!

Brugeravatar
KongGulerod
Landshold
Landshold

Indlæg af KongGulerod » 20. maj 2025, 09:28

Hvorfor er det at folk tror at en flok lokale rigmænd kan gøre det bedre? Jeg er helt med på, at der er blevet foretaget nogle hovedrystende dispositioner, men de har trods alt hånden på kogepladen og en vis interesse i at forbedre tingenes tilstand. Jeg kan simpelthen ikke se fordelen ved at have Veiby-typer i bestyrelsen og ejerkredsen kontra tyskerne som rent faktisk har en fodboldbaggrund og en vis track record. Jeg vil lige minde om at Bernhard Peters faktisk var hovedpersonen bag Hoffenheims rejse fra den trejdebedste række i Tyskland til Bundesligaen.

Hvis vi konstant skifter ud på ledende stillinger, så kan I være helt sikre på, at tingene aldrig bliver bedre. De har dummet sig, det kan der ikke være to meninger om, men man skal også have mulighed for at lære af sine fejl og udvikle sig.

Optimistens arving
Lilleput
Lilleput

Indlæg af Optimistens arving » 20. maj 2025, 09:30

Bliver overrasket over at se at AaB har "eksterne omkostninger" på over 45 millioner kroner i 2024. De er steget ganske meget de seneste år. Ved ikke hvad det dækker over, men en googling siger dette:
Eksempler på andre eksterne omkostninger kan omfatte:

Leje af kontorlokaler og faciliteter
Forsikringsomkostninger
Rejseudgifter
Marketing- og reklameomkostninger
IT-tjenester og udstyr
Juridiske tjenester og rådgivning
Rengøringsomkostninger
Udgifter til uddannelse og træning af medarbejdere
Forsknings- og udviklingsomkostninger
Andre professionelle tjenester, såsom revisor og konsulenter.
Det vil sige at AaB havde et samlet omkostningsniveau på omkring 110 millioner kroner i 2024. Af det bruges 63 millioner på personaleomkostninger. Nogle mener at vide, at kun omkring halvdelen af personaleomkostningerne bruges på spillertruppen. Hvis det er sandt, så er vi ude i, at hver gang AaB får 3 kroner i hånden, så forsvinder 2 kroner til papirklips og træningsdragter. Uha-uha, siger jeg bare.

Ser frem til baresis regnskabsanalyse :cool:

haghdk
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Robbie Fowler
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af haghdk » 20. maj 2025, 09:36

KongGulerod skrev:
20. maj 2025, 09:28
Hvorfor er det at folk tror at en flok lokale rigmænd kan gøre det bedre? Jeg er helt med på, at der er blevet foretaget nogle hovedrystende dispositioner, men de har trods alt hånden på kogepladen og en vis interesse i at forbedre tingenes tilstand. Jeg kan simpelthen ikke se fordelen ved at have Veiby-typer i bestyrelsen og ejerkredsen kontra tyskerne som rent faktisk har en fodboldbaggrund og en vis track record. Jeg vil lige minde om at Bernhard Peters faktisk var hovedpersonen bag Hoffenheims rejse fra den trejdebedste række i Tyskland til Bundesligaen.

Hvis vi konstant skifter ud på ledende stillinger, så kan I være helt sikre på, at tingene aldrig bliver bedre. De har dummet sig, det kan der ikke være to meninger om, men man skal også have mulighed for at lære af sine fejl og udvikle sig.
Jeg er altså også lidt i tvivl om hvad fordel det vil give at komme tilbage på danske hænder, medmindre de hænder holder en masse penge. Hvis der står nogle lokale investorer og køber tyskerne ud for 60 mio. eller noget i den dur, så er vi jo lige vidt. Så har vi den samme trup, et kæmpe underskud og manglende kapital til at investere i truppen.

FIDEL
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Milan Makaric

Indlæg af FIDEL » 20. maj 2025, 09:48

KongGulerod skrev:

Det skal ikke være lokale rigmænd for enhver pris imo. Det handler i høj grad om, hvilke personer, der ansættes i bl.a. den sportslige ledelse. Her har SSE22 fejlet stort.
Det siger sig selv, at folk med erfaring og styr på dansk fodbold har bedre forudsætninger for succes - endda med et mindre budget.
Og når SSE22 eller mere præcist konsulentfirmaet bag SSE22, allerede suger penge ud af klubben hver måned (150.000 Kr.) , og dermed forringer klubbens værdi og potentiale, så kan vi lige så godt satse på lokale ejere med et lavere spillerbudget f.eks., som har mere tålmodighed.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 20. maj 2025, 09:51

haghdk skrev:
20. maj 2025, 09:36
KongGulerod skrev:

Jeg er altså også lidt i tvivl om hvad fordel det vil give at komme tilbage på danske hænder, medmindre de hænder holder en masse penge. Hvis der står nogle lokale investorer og køber tyskerne ud for 60 mio. eller noget i den dur, så er vi jo lige vidt. Så har vi den samme trup, et kæmpe underskud og manglende kapital til at investere i truppen.
Enig. Der skal selvfølgelig helst nogle penge med udover at købe klubben.
Jeg håber egentlig, at en evt. ny dansk/nordjysk ejer ville være interesserede i at have et fanelement i deres investering. Som menige fans kan vi jo selvfølgeig ikke kontinuerligt tilføre klubben nye finanser, men blev en supporters trust eller lign. en del af et nyt ejerskab ville jeg gerne putte sparepenge i det. Det er selvfølgelig forskelligt fra fan til fan, hvor meget man kan spytte i kassen, men er det så urealistisk at tro, at man kunne samle f.eks. 5 millioner ind som kunne indgå i at købe klubben tilbage eller give os likviderne.

En anden vigtig ting må være at få opsagt at aftalen med BPTC så snart SSE22 ikke længere er ejere. Så skal der ikke betales en øre mere til de klamphuggere.
Jeg har egentlig også være på kontinuitets holdet og havde det forløbet på en anden måde, men endt med nedrykning havde jeg nok også været det. Det der bare er det helt springende for mig er at:

- Sparekursen er uholdbar: Der er nødt til at være et vist sportsligt bundniveau
- Derfor er det fejlagtigt at prioritere så meget over på staben. Der skulle uden tvivl tænkes nyt og opgraders der, men ifht. hvor lidt vi bruger på spillere er det absurd, hvor meget vi bruger på konsulenter og stab.
- Hvilket leder mig til et andet problem. Man har undervurderet ligaens niveau på alle niveauer, hvad angår ansættesler.
Her snakker vi lige fra Kappmeiers loppetjanser i HSVs amatørafdeling, Julius Nagels manglende sportslige erfaring som scout hvor han før AaB kun har fundet spillere til marketing og James Gows arbejde i Liverpool på deres marketingakademier og med deres handicapfodbold. Det er jo sans for dyden nogle meget undervældende CV'er og de viste sig desværre at være nøjagtigt de trainees jeg frygtede de var da de kom til klubben.
RAUS RAUS SSE!

Gnu
Allstar
Allstar

Indlæg af Gnu » 20. maj 2025, 10:08

Jeg kunne sagtens forestille mig et rigtig træls scenarie, hvor tyskerne vil ud hurtigst muligt, og fordi de er trætte af at tabe penge investerer de ikke i truppen, men leder blot efter en køber. De står bare ikke med en særlig attraktiv vare, og et ejerskifte kan snildt trække i langdrag.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

SteenA
1. div
1. div

Indlæg af SteenA » 20. maj 2025, 11:21

FIDEL skrev:
20. maj 2025, 09:48
KongGulerod skrev:

Det skal ikke være lokale rigmænd for enhver pris imo. Det handler i høj grad om, hvilke personer, der ansættes i bl.a. den sportslige ledelse. Her har SSE22 fejlet stort.
Det siger sig selv, at folk med erfaring og styr på dansk fodbold har bedre forudsætninger for succes - endda med et mindre budget.
Og når SSE22 eller mere præcist konsulentfirmaet bag SSE22, allerede suger penge ud af klubben hver måned (150.000 Kr.) , og dermed forringer klubbens værdi og potentiale, så kan vi lige så godt satse på lokale ejere med et lavere spillerbudget f.eks., som har mere tålmodighed.
Uanset hvilke ønsker vi måtte komme med herinde, så er det jo SSE22 der fuldstændig bestemmer, hvem der kommer til at tage over. Og hvis SSE vil ud, så bliver der kun ét overordnet kriterie for et nyt ejerskab: De penge SSE kan få ud af et salg. Den risiko kendte alle fra starten. Det kan godt være, at SSE blev tjekket og vurderet i hoved og røv i sin tid, men det er der ingen mulighed for i forhold til de næste ejere. Brøndby har det samme problem.

Brugeravatar
AnyFellow
Superliga
Superliga
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af AnyFellow » 20. maj 2025, 11:22

Gnu skrev:
20. maj 2025, 10:08
Jeg kunne sagtens forestille mig et rigtig træls scenarie, hvor tyskerne vil ud hurtigst muligt, og fordi de er trætte af at tabe penge investerer de ikke i truppen, men leder blot efter en køber. De står bare ikke med en særlig attraktiv vare, og et ejerskifte kan snildt trække i langdrag.
Jeg kan sagtens se et lige så træls scenarie, hvor AaB bliver solgt til danske ejere, og vi kommer til at stå i en endnu dårligere økonomisk situation, end den vi står i pt.

Gnu
Allstar
Allstar

Indlæg af Gnu » 20. maj 2025, 13:41

AnyFellow skrev:
20. maj 2025, 11:22
Gnu skrev:
20. maj 2025, 10:08
Jeg kan sagtens se et lige så træls scenarie, hvor AaB bliver solgt til danske ejere, og vi kommer til at stå i en endnu dårligere økonomisk situation, end den vi står i pt.
Selvfølgelig. Det kan jo altid blive værre.

Brugeravatar
Kunji
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Hjørring

Indlæg af Kunji » 20. maj 2025, 14:57

Det jeg har hørt fra to forskellige nu er, at SSE22 vil have pengene med ud igen. Jeg mener, at de alt i alt har lagt 105 mio.

Så det er ikke utænkeligt, at man kan få dem ud. Men problemet opstår jo i, at klubben også skal tilføres midler, og så snakker vi vel MINIMUM 150 mio. for at forbedre situationen bare lidt.
Vores styrmand er Yann, og han er altid i trøjen, og har du hørt han var færdig, så har du hørt på en løgn.

Besvar