Jakobsen skrev: ↑28. jul 2026, 00:36
AaBager skrev: ↑27. jul 2026, 23:48
Jakobsen skrev: ↑23. jun 2026, 12:25
Rolf Engels skrev: ↑23. jun 2026, 11:38
bonanza skrev: ↑23. jun 2026, 09:53
haghdk skrev: ↑11. jun 2026, 16:06
Jeg håber Ydesen (og andre medier) vil begynde at gå bestyrelsen noget mere på klingen for at få en forklaring.
Det perspektiv har jeg læst flere gange, og jeg kan ikke se hvorfor det skulle være Nordjyskes ansvar. De ville med høj sandsynlighed kun opnå en udelukkelse fra Hornevej hvis de tog et kritisk eller kritiserende standpunkt. Ydesen og co, skal bare forsætte med at dække sagligt og perspektiverende som de gør nu.
Med hensyn til andre medier, så synes jeg da bare at de skal give den gas.
Problemet er, at vi som klub er ganske og aldeles ligegyldige for store dele af fodbold Danmark. Med mindre fans og sponsorerer skaber uro og ballade igen. Så skal de landsdækkende medier nok være der. Men det sker jo ikke. Vi øjeblikket har fagforeningen jo skabt hvad der ligner våbenhvile.
Men husk, de kan måske have købt aktier nok om 10-20 år til at indføre en eller anden uprøvet og ukonkret styreform i AaB.
På næste generalforsamling får de måske indført, at printerpapiret på Hornevej skal være genbrugspapir.
Det er da meget sødt med sådan en fanforening, men der er ca. lige så meget power i det som en mæt labrador der sover middagslur.
Der er nemlig meget mere substans i at nedgøre initiativet på Debatsiden
Det blev måske lidt hårdt, men det var egentlig bare for at underbygge en pointe.
Så længe man ikke kommer med "big money" bliver det ved alle mulige små symbolske tiltag og muligvis sejre. Ikke, at jeg er enig i det rigtige i, at generalforsamlingen f.eks. skal være fysisk, men det er bare ikke det der redder AaB. Derudover er hele tanken om en "Fanforening" ærligtalt en smule arrogant. Den nuværende retorik taler uden tvivl mest til den gren af fans som vægter "foreningen" og nogle bestemte værdier og ikke dem som ønsker, at AaB skal være Nordjyllands topklub. Det er værdimæssigt ekstremt urealistisk at skabe en fanforening der favner begge dele og får en volumen der batter og uanset vil man næppe have penge eller kompetencer til at kunne drive en klub om så det skal være som elevatorhold med stærke værdier eller som etableret top seks klub.
Hvordan havde man helt konkret tænkt sig, at sådan et medlemsdemokrati skulle fungere, hvis man fik det symbolske bestyrelsesmedlem man måske kunne opnå? Hvordan har man tænkt at være repræsentative for nok fans til, at nok fans synes det er en fed fanforening at støtte? Man kan jo appellere til ultras segmentet og blive populær på Vesttribunen, men det vil næppe tale til de store volumener af fans eller være noget de føler sig set i. Det er meget sødt og rundkreds med et symbolsk bestyrelesmedlem, men realiteterne er nu en gang, at AaB udover at være den fodboldklub vi elsker også er en virksomhed i en ekstremt kompetitiv og dyr branche. Det kalder på stærke professionelle mennesker i bestyrelsen og en kapitalstærk ejerkreds. Inddragelse af fans og dialog er en centralt i moderne fodbold, men jeg kan ikke se hvad det har at gøre i en professionel bestyrelse. Det bør ske i det daglige samarbejde mellem ledelse/perosnale og fans. En bestyrelse bør klart høre fans i vigtige spørgsmål, men jeg ikke se hvad et symbolsk bestyrelsesmedlem, som leger græsrodspolitiker hjælper AaB.
Hvis Christian Rothmann gerne vil have sig nogle nye tillidshverv må han altså få det i en fagforening i en NGO fremfor at skulle lege græsrodspolitiker i AaBs bestyrelse.
Tak for dit indlæg.
Man kan jo vælge at bruge sin energi som man lyster, agter og har kompetence til. Motiveret af frustrationen over AaBs nuværende fastlåste situation ifht et ejerskab udenfor den daglige ledelse, og som angiveligt har frasagt sig salg indtil videre. Samtidige med en motivation af frustrationen over de udeblevne resultater de seneste mange år, forværret over de seneste 3 år.
Man kan bruge den energi konstruktivt, destruktivt eller lade den hensygne i indebrændthed (muligvis med en forpestning af ens omgivelser), eller vel oftest en blanding af dette.
At nogle vælger at bygge en "græsrodsbevægelse" op, i et forsøg på konstruktivt at påvirke klubben med diplomatiske midler, til møder, uformelle såvel som formelle, igennem netværk, erhvervsliv mv. er vel ikke alene klassisk dansk kultur (foreningsliv, troen på fællesskabers muligheder i et frit samfund), og en klassisk lobbyisme-funktion der fungerer i dansk top-politik såvel som erhvervsliv. Dvs det er både lav praktisk Hr og fru Danmark, og professionelt på een og samme tid.
Ideen med Fanforeningen, udover at forsøge at købe sig til en større ejerandel af klubben, er OGSÅ at påvirke denne igennem dialog med bestyrelsen og andre interessenter. Der ER professionelle erhvervsledere i bestyrelsen og det har der været længe. Og så kan du jo se hvor langt vi er kommet med det. Det er vel netop manglen på forståelse, indsigt i og kendskab til kulturen bag (fan -såvel som dansk fodboldkultur) der er en af de væsentligste årsager til at klubben er endt hvor den er endt. Fanforeningen har en del medlemmer der har været med til at udvikle, drive andre foreninger af frivillige, som har opnået reel indflydelse på klubben.
Jeg tror på at vi fans, i en forening, men en stor del af værdi-fællesskab og stort overlap i at mene hvad der kan være godt og skidt for klubben, faktisk har en betydelig relevans ifht at påvirke klubben i en positiv retning. Drift af klubben er ikke kun erhverv og professionalisme for at det kan lykkes at bygge succes på succes. Det må, i et kæmpe fællesskab (efter DK forhold) og kulturinstitution som AaB, ske i en konstruktiv vekselvirkning med de omgivende interessenter (fans og erhvervsliv), for at opnå vækst finansielt, værdimæssigt iøvrigt, og ikke mindst på banen.
Det er sandt at en af de indvirkninger Fanforeningen har haft indtil videre er, i dialog med bestyrelsen, at få omformuleret hvad formålet med en evt digital generalforsamling kunne være. Dette er et godt eksempel på at man som professionelt bestyrelsesmedlem, iblandt succesfuldt erhvervsdrivende, ikke havde gennemskuet potentielle konsekvenser af det fremsatte forslag men blot kopierede business as usual. Kan dette ske med andet som har potentielt endnu større indflydelse på driften af AaB i andre sammenhænge? Jeg tror svaret er et kæmpe rungende JA. og at dette er sket talrige gange igennem de seneste år, hvor bare en dialog med eksempelvis en Fanforening i det mindste kunne have kvalificeret en gennemgribende bestyrelsesbeslutning, hvis ikke omstødt den til noget væsentligt bedre.
Der er jo også en mulighed for at de seneste års "professionalisering" af klubben har medført at man har fjernet sig i stigende grad fra kulturen, og at Fanforeningens opståen (og andre foreningers handlinger) er en del af en modreaktion herpå.
Tak for at kalde Fanforeningen sød som en mæt labrador. Jeg skulle hilse og sige at labradoren kan være en udmærket jagthund, og hundebid kan være ganske sundhedsskadelige. Og det kunne vel være et fint symbol på Fanforeningens væsen; Rolig, med appetit og lidenskab, venlig og diplomatisk (hvis velopdraget), men dælme også en beskytter af det den tror på og forsvarer af værdier.